En tiedä onko muilla samanlaista kokemusta sunnuntaista kuin minulla. Olen aika harvoin sunnuntaina vapaalla, mutta silloin kun olen... olen sitten kunnolla. Sunnuntaina saan päähänpistoja ja ideoita, joita muina viikonpäivinä harvoin on.

Ensimmäisenä voisin mainita jääkaapin puhdistuksen. En ollut aikaisemmin kiinnittänyt huomioita siihen miten likainen jääkaappi voi olla. Hylly jossa yleensä pidetään maitopurkkeja, oli likaisista likaisin. Maito-ja mehutahroja..jotain kovettuneita ruskeita läikkiä. Etovaa. Siivosin sen. Jääkapissani on myös lasinen taso. Pesin senkin, siihen oli lienee kaatunut vanhentunutta ruokakermaa. Jääkaapin kätköistä löysin myös vuoden vanhan lakkahillo purkin. Pysähdyin miettimään, mitä varten sen olen ostanut. Ehkä ostin vuosi sitten leipäjuustoa ja sitä varten lakkahilloa. Ei ole tullut syötyä näköjään.

Toisenna päähänpistona voisin mainita verhojen puhdistuksen kissankarvoista. Se oli aikamoinen kokemus. Teippiharjassa on viisi metriä tarraa. Käytin sen kaiken kissankarvojen poistoon. Samalla kuuntelin Ave Mariaa ja Myrskyluodon Maijaa. Jännää, että kotiaskareita tehdessä tarvitsen monesti musiikkia. Nyt yhtäkkiä näin välähdyksen lapsuudestani. Monesti kun siivosin omaa huonettani, kuuntelin musiikkia ja kuvittelin olevani jonkinlainen tuhkimo. Köyhä ja ahdistunut tyttö, joka työkseen siivoaa rikkaan naisen huonetta. Haaveillen prinssistä ja paremmasta elämästä. Sama toistui suihkussa. Kuvittelin olevani kadulta löytynyt tyttö, joka jostain syystä on päässyt kuninkaanlinnaan. Tyttöä sitten pesivät ja kuurasivat hovin naiset, tytöstä oli tuleva uusi prinsessa. Suihkun jälkeen tyttö puki mekon päälle ja prinsessana oli sai alkaa!

Palaan tähän päivään. Kävin lapsuudenkodissani. Haistoin jopa sen tuoksun... Lapsuuden koti. Kaksi sanaa joita en ymmärrä. Lapsuus ja koti. Mitä ne ovat?

Idea on parempi sana joillekin asioille kuin päähänpisto En käytä päähänpisto- sanaa, koska luulisitte minun olevan sekaisin. "Se tekee kaikkea päähänpistosta." Luulette minun olevan sekaisin ja tietämätön. Haha! Luulette väärin! Olen viisaampi kuin uskottekaan! Olen joka paikassa!

On ihanan vapauttavaa, kun minun ei enää tarvitse koko aikaa ajatella sitä mitä muut minusta ajattelevat! Joillekin se voi olla itsestäänselvää, mutta ei minulle. Minua ei haittaa suurissa määrin joidenkin ihmisten ajattelu minusta. Toisaalta jotkut ihmiset ovat minulle sellaisia, joiden ajatusmaailmaa minusta pystyn kontrolloimaan. Annan itsestäni jonkinlaisen oudon kuvan, salamyhkäisen. Hän saa sitten itse ottaa minusta selvää... Hullu nainen! Niin energinen, iloinen ja reipas. Mahtavaa! Itsevarma ja itsestään huolehtiva!

Vain sekunnin murto-osa, ja hän on pieni.. pienenpienipikkuruinen tyttö harmaaraidallisella lapsuuden kodissa. Tärisevänä, ahdistuneena ja itkuisena. Mitä on tapahtunut? Aikuisena hän ei osaa selittää mitä sanat lapsuuden ja koti tarkoittavat.

Hullu nainen! Varokaa sitä... ! PÖÖ!

Sandra on puhunut!